Wednesday, October 28, 2009

How the Journey Begun


Siapa la kita utk menentukan masa depan yg sememangnya telah tersurat cumanya kita perlu berusaha untuk mencapainya, jika sememangnya itulah rezeki yg telah ditetapkan utk kita bersyukurkan but if not it means that Allah want to give more and better than that...... Aku sendiri tak pernah tersangka akan menjadi ATC (Air Traffic Controller) cause up till aku kt U aku tak pernah tau kewujudan jawatan tu di dunia nie........ Aku ingat traffic kt ground jer, ye la pagawai traffic lalu lintas tu.......

Dulu masa kecik2, bile tanya akak aku, along nak jadi apa besar nnti, dia selalu kata nak jadik Pegawai traffic tapi pegawai traffic yg berbasikal...... save enviroment katanya....... apa lagi gelak sakan la kitaorang. Mana tak nya, kalo pegawai traffic pakai basikal mcm mana nak tahan kereta yg buat salah, baru berkayuh 20m kereta dah memecut 2km dan jangan kata kereta, motor pun belum tentu dapat kejar dgn basikal.......

Masa aku kecik dulu, angan2 nak jadi Doktor, ye la budak mana2 pun dalam dunia nie kalo ditanya masa besar nak jadi apa, jawatan doktor tu cukup glamour..... so tak terkecuali aku la...... but when time goes by, i know that i can't be a doktor. Bukan sbb aku takut tgk darah tapi aku tak leh tgk orang muntah......... Kembang jer tekak aku nak ikut muntah sama......... Sebab tu aku kurang berkenan kalo orang meludah kt jalan nie......
So jawatan tu dah diketepikan since aku sek rendah lagi but i have built a new interest...... aku suka nak repair2 something....... Kt rumah tu cuba tanya sapa yg suka godek2 barang elektrik, sapa yg suka setting2 benda2 kat rumah or benda2 yg melibatkan koordinasi tgn nie....... walaupun sometimes i make it worst but sometimes i'm fixed it......... Cuba tanya sapa anak cik nor yg pernah panjat bumbung rumah semata2 nak betulkan ariel tv yang jatuh atau nak pasang ariel baru utk dapatkan siaran yg lebih jelas, yelah tak mcm sekarang dah ada astro, kalo dulu, lagi power ariel lagi byk dan jelas siaran dapat dilihat......uhf la vhf la...... tambah2 kalo siaran Singapore dulu..... sama2 ngan farid gi panjat bumbung betulkan ariel, ialah kalo dah hantu tv tu, buat la mcm mana pun dia nak tgk gak tv tu........ so tak salah kalo panjat sendiri bumbung tu ngan berseluar paras lutut gi panjat bumbung tegakkan balik ariel yang jatuh...... Makcik sebelah tgk geleng kepala jer....... Ish ish ish anak dara Nur tu panjat bumbung, tak takut jatuh ke, tak manis anak dara panjat bumbung....... tapi nak buat mcm mana ek kalo cinta ke tv tu lagi besar dari nak dibandingkan dgn jelingan makcik sebelah rumah, panjat bumbung pun panjatlah....... Kesudahan nya kene bebel ngan mak sbb kalo buat keje memasak kt dapur asyik hilang ke depan jer gi tgk tv. Masukkan ikan goreng dalam kuali pastu ke depan tgk tv sudahnya ikan goreng jadik ikan goreng hangus, masak lemak gulai pun lemaknya pecah berketul2....... sekali mak jerit jer, terus tutup tv semua berkejar ke dapur balik tapi nasi dah jadi bubur, ikan goreng pun dah hangus, dengar jer la mak membebel lepas tu sampai ke sudah..........

Disebabkan minat benda2 mcm tu i choose to become engineer........ the truth is, my inspiration is pak usu Azman. Dia belajar dekat USA selama 4 thn, came back and became an Engineer kat TM........ I want to be like him also....... Ye la membesar tanpa ayah nie berbeza ngan kanak2 lain....... Kalo budak2 biasa menjadikan ayah dan mak masing2 sebagai sumber inspirasi and galakan, budak mcm aku nie menggunakan orang sekeliling sebagai sumber inspirasi....... dengan didikan mak aku, i choose the best from the best so masa tu yg aku nampak ialah pak usu aku......... maybe i'm not so lucky utk belajar sampai ke luar negara tapi i still can archive it...... Ye la masa tu sapa la yg nak tunjuk jln mana nak di pilih, sekolah apa nak pegi, kursus apa nak ambik...... tumpuan mak pulak lebih pada utk besarkan anak2 dia sebaik mungkin so I choose my own way and of course with the full support from my mum....... i have learn more from my surronding........ Aku mengaku yang aku nie mudah terpedaya ngan surrounding BUT i'll always make sure that it will not embarash and give harm to my family...... that how i learn about live......... But sometimes ternakal sikit tu biasa la.............

So after PMR, aku masuk class sains...... tapi masa tu tak decide lagi nak jadik apa...... so aku ambik Lukisan Kejuruteran and biologi sekali....... konon2nya nanti nak tgk result mana yang ok i will choose to go that way...... Sekali result keluar dua2 pun sama resultnya....... so i have decided to go for technical part so nanti aku boleh ambik electrical mcm pak usu Azman ambik......... Mmg dari awal lagi target aku nak ambik engineering......... Masuk matriks, aku masuk la sains fizikal punya class, masa tu kalo tgk nisbah pelajar perempuan mmg 1:4 la..... Kelas penuh ngan lelaki dgn jumlah student pompuan tak sampai 20 orang...... beza ngan aliran sains tulen pulak, pompuan lagi byk dari student lelaki.......... up till the end, masa nak isi form masuk ke U, aku ambik semua U yg ada electrical Engineering tapi of course la ikut U yg aku suka dulu sampai la secodot2 U termasuk la KUITTHO tu...........masa isi borang nak letak dah UNIMAS, sekali call mak tanya nak masukkan UNIMAS sekali tak? mak aku kata tak payah la....... jauh sgt...... Matriks yg cuma kt utara tu jer pun aku nyaris tak nak pegi, lagi lah kan pulak nak ke Sarawak sana..........so end of story aku ke KUITTHO jgk, sekangkang kera jer dari rumah....... Duk bawah ketiak mak lagi..........

Masa kt U la aku diperkenalkan ke jawatan ATC nie........Masa tu ada rombongan Cik Kiah ke KL anjuran Kelab Kejuruterann Elektrik. Aku pun bukan active sgt ngan club2 kt U nie tapi duk selit2 menyebok2 cikit tu adalah......... So rombongan cik kiah nie bergerak la ke KL..... Antara destinasi yg kami tuju ialah Hospital Selayang, Menara Kawalan Subang, Angkasapuri and Bukit Nenas........ Masa kt Hospital Selayang kami gi tgk team yg control power supply tu the Hospital..... Sapa tau hospital yg besar tu ada menyimpan activiti "bwh tanah" yg cukup besar........ Ye la control power supply tu the hospital bukan keje senang tau..... Sekali Major breakdown, back up power kene sentiasa take over...... Operation room nak kene sentiasa menyala. Buat nya masa tu tgh ada operation besar sekali power cut off, mau semua budak bawah tanah tu kene pecat sbb power back up tak jalan........ tapi aku bukan bdk yg ambik major power so dengar jer la....... The next dstination is Pusat Kawalan Udara Subang. Kt cni la aku di perkenalkan dgn jawatan ATC. Masuk jer pust kawalan tu boleh tgklah deretan ATC yg tgh bertugas. Masa nie mmg aku very excited. Ye la tak tau apa yg dieorang buat kt ctu but then turn to very impress with their job........ Ada la senior ATC tu tunjuk radar2 kt ctu pastu bagi la sedikit penerangan........ Who know dlm bangunan yg tercodot tu ada pusat kawalan yg menjaga semua route udara satu Malaysia...... I never dream of it....... Baru la aku tau keje ATC nie mcm mana and most important things is i'm not color blind even i'm spacky and it's in govertment sector............ Masa tu aku tgk ada sorang jer kakak yg bertugas dlm tu, yg lain semua lelaki....... Lepas tu kami dibawa ke Menara Kawalan Subang..... Disebabkan jumlah kami yg ramai so kene la naik menara kawalan tu secara berperingkat2...... Yang paling aku ingat masa tu ada seorang ATC india perompuan tgh mengendalikan pelepasan and pendaratan Pilot2 MAS yang tgh training. So we could saw that the flights is landing and departing at runway pastu terbang ambik short route and some of them have to take a long route to take turn for another landing and then continue departed again............ Masa tu rasa seronok sgt..........Since dari ctu aku berangan pulak nak ambik ATC...........

Tapi betul kata orang tak semua yang kita nak kita dapat...... Abis jer belajar aku stuck kejap nak cari kerja...... Kawan satu2 masuk kilang.... Intel la Panasonic la Epson la....... Mcm2............ Masa tu aku agak jeolous la jgk sbb aku mmg nak bekerja in factory sector sebenarnya. I almost got the opportunity bila aku dapat offer kt kilang Tompson Muar tapi disebabkan sebab2 tertentu aku nak jugak keje kt KL........ Nie kalo mak aku tau mesti kene punya...... So aku reject offer tu. Aku rasa agak bernasib baik bile aku reject offer tu sbb kawan aku masuk sana but then she resign herself sbb tak tahan....... Presure katanya....... So aku masih terkial2 nak cari keje....... Masib baikla mak usu offer jadi kerani contact kt JPA tu..... At lease before i found the real job, duit tu masuk lagi la...... duduk pun dgn pak usu so belanja tu tak byk la........... Boleh la lagi belikan mak baju dari gaji yg tak seberapa tu....... Masa duduk ngan family Pak usu, aku ada apply for SPA. Of course pilihan pertama aku PTD. Sapa orang pun kalo isi borang SPA mesti nak letak PTD as 1st choice. Aku masukkan sekali ATC sebagai pilihan ke4 tak silap aku....... I got 5 offer for exam PTD and manage to go for 2 exam but still failed so i decide not to go for PTD anymore...... Maybe kerja dia mmg glamour but maybe i'm the one who not qualified...... so my focus directly to ATC. I told my mum i'm not going to PTD exam anymore and try for ATC instead........

!st attempt aku for ATC failed at 2nd stage. Obviously due to my poor English. Lepas exam ATC, semua calon dipanggil semula for Voice testing...... Masa nie la aku kantoi sbb english aku mmg below average..... Siap orang DCA yg interview aku tu advise suruh ambik kursus bahasa English dulu then comeback...... Masa tu diaorang buat intake for ATC 2007. Aku ingat lagi bile dia beri petikan berkenaan conversation between Pilot and ATC, aku mmg nervous then byk la perkataan yg aku sebut tak betul....... Wind (angin) aku sebut wine (alkohol) dan beberapa perkataan lain yg aku tershashul..... Keluar dari bilik tu aku tau aku dah gagal........ Masa tu agak malu jgk la but I take the callenge bile aku dapat offer pegi ELS utk belajar kursus English FOC tajaan govertment to give a soft skill pada graduan Malaysia nie...... Aku belajar la 3 bulan...... My english is improve a lot but i learn the most important things is u need to use it to expert in it..... so byk mana pun aku belajar kalo tak practice mmg tak berguna la........ Finally i got accepted at Vads Berhad. Working as Customer Service Engineer....... Ada la jgk title Engineer kt belakang tu...... Kerjenya main telefon jer hari.......... Vads Berhad adalah subsidary TM so secara tidak langsung aku ikut jgk jejak Pak usu aku keje as Engineer at TM........... so far so good...... but i still didnt forget about ATC...... Sapa yang tak nak kerja govertment sector kalo ada offer....... I think everyone want it...........
Working at Vads berhad allow me to use English more so kalo ada berkesempatan aku akan cuba berbahasa English more than Malays....... On 2008 tumpuan aku lebih pada kerjaya baru and attend PTD exam only......... until end off Oct 2008 i got letter for ATC exam at Penjara Kajang........ Aku pergi dgn azam to make it possible this time............ then going for 2nd test at DCA and finally interview at SPA......... Then here i am, received result for my ATC in front of my family (and my love) masa kenduri potong jambul Aqil Hilmi..... Masa tu rasanya dah lama jgk aku tak menangis.......... Alhamdullillah, finally Allah heards me and my mum prayers.................

BUT THE REAL JOURNEY HAVE JUST STARTED..........

Ok lah sampai sini dulu...... Next time aku cerita pasal my 2nd attempt that make me to ATC..........

4 comments:

  1. hi, salamz, what an interesting journey of 'self-dicovery' you've been through. Your story here have really inspired me. What is it like, to be working as an ATC? I had never thought that this job can be entered by women. I wish I know how to enter myself, I have been researching about this profession for many weeks now, and reading your blog has made me even more enthusiastic. Do you have any exam tips or advice on interviews for an aspiring ATC like me? Er, oh yeah, can someone 'rabun jauh' like me be excepted as ATC? I have miliions of questions to ask you, but I gues these two would do for now.. ^_^

    ReplyDelete
  2. Salamz Reilly.... Sorry for a late reply.... tak perasan ada org comment kt blog sendiri..... For ur question, yes utk rabun jauh boleh apply (in fact me myself rabun jauh gak) as long as u not blind colour cause u will play with radar soon so it is important that u can differentiate the color in the radar. For tips i think i can write in my blog later cause that actually my main purpose to open this blog. To help anyone who want to involve in Aviation industry......

    ReplyDelete
  3. Hi, again, Selamat Hari Raya, tahun ni dapat beraya ke?

    Do you know anything about the Pembantu Kawalan Trafik Udara gred A17?

    Nak tahu kalau ada kekosongan untuk jawatan tu =)

    ReplyDelete
  4. salam, bukan nak tunjuk pandai...tp Allah always heard our prayers and doa, Allah kan Maha mendengar..it just a matter of time and kesesuaian samaada Allah nak bagi right away or put on hold. Allah kan Maha mengetahui..

    p/s: bump to your blog while preparing for ATC's PAC

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...