Sunday, November 8, 2009

Kindly enough and Lucky enough

Last night masa trip nak ke Ikan Bakar Jeram, i had lost my handphone masa dekat toilet Tesco Setia Alam. Nak dijadikan cerita masa tu kami semua behenti utk sembahyang magrib sementara tunggu Amyr sampai. Aku gi la toilet depan surau perempuan tu sebelum nak sembahyang utk melepaskan hajat kecil. Masuk jer tandas perempuan tu aku masuk la toilet yg hujung sekali. Masa masuk toilet tu aku letak la hphone tu atas bekas letak tisu. Tah mcm mana masa keluar menonong jer tak teringat langsung nak ambik apa2 barang dalam toilet tu masa keluar. Ye la biasanya kalo aku masuk toilet or sembahyang either Rizal pegang semua barang aku atau aku masuk ngan beg so kalo kuar tu mmg nampak beg tu tapi mlm tadi aku cuma pegang hphone jer............

Keluar dari toilet, aku terus la gi sembahyang dlm surau perempuan tu. Bukak tudung n apa semua benda yg sangkut kt kepala, letak depan sejadah pastu sembahjang la........ Abis jer sembahyang, masa aku tgh bongkok nak ambik semula semua barang yg aku tabur dpn aku tu, TIBA-TIBA aku teringat balik hphone tu yg aku letak dlm toilet........ Masa tu jgn cakap la gemuruh aku..... Naik sampai ke kepala....... Aku capai semua benda tu, pastu aku tabur kt Diana (kawan Izham yang follow sama ngan kitaorang). Nasib baik aku masih sempat berpikir utk sarung tudung, kalo tak aku kuar dari surau tu tak pakai tudung masuk toilet semula.........

Aku berlari la gi toilet tu balik..... Masa aku sampai toilet hujung tu tgh digunakan, aku dah gelisah jer tunggu depan pintu toilet tu..... Masa tgh tunggu, Yaya pun masuk nak gi toilet jugak..... Aku cakap kt dia hphone aku tertinggal....... Masa tgh cakap ngan Yaya tu, orang toilet hujung tu pun kuar..... Perempuan Melayu..... Aku tinjau dalam toilet tu tgk ada tak hphone tu, tgk2 xde...... ha sudah........ Aku tanya la bdk perempuan tu kalo dia ada nampak hphone tak kt atas bekas tisu tu.......... Dia cakap tak........... Masa tu aku rasa dah nak menangis dah........ Hphone aku!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Aku n Yaya pun kuar la dari tandas tu. Aku pinjam hphone Yaya cuba call hphone aku tu......... Ada dering................................. Ada bunyi call me tones Shut up and drive aku tu. Itu bilmakna, hphone tu tak off lagi TAPI tak angkat2........ Dalam hati aku, aku suspect mesti orang tu tak tau nak off kan hphone tu, sbb tu dia still on jer. Ye la nak kata canggih sgt hphone tu xde la tp kalo orang tak biasa guna tak reti nak unlock key dia......... Aku keep trying call jugak sbb kalo orang yg ambik hphone tu berniat jahat mesti dia dah reject call tu walaupun dia tak tau nak off hphone tu........ Sambil tu aku jalan la pegi ke kaunter pelanggan Tesco tu........ Aku try cal 4 kali pun tak berjawab jugak......... Aku masih lagi mundar mandir depan kaunter pelanggan tu tapi takut nak tanya....... Sebenarnya aku lagi takut KECEWA jer........... Ye la selagi aku boleh call n xde dapat any responce dari orang yg pegang hpone tu, bermakna aku masih ada harapan lagi........ Kalo aku tanya terus kt kaunter tu, then dia kata xde mesti aku down sgt masa tu. So baik aku terus cuba dulu call no aku tu........ Dah puas aku cal tak angkat, aku msg. Msg aku berbunyi mcm nie.... "Hi sy owner hset yg awk pegang nie. Boleh tak tolong pulangkan.... Please sy mintak pulangkan n jawap telepon nie....." Lepas sent tu aku cal balik semula........

Memang rezeki aku la hphone tu masih boleh jadik milik aku, masa cal tu sorang lelaki angkat...... Aku kata la aku pemilik hphone yg dia pegang tu. Dia kata "Awak boleh datang dan ambik semula dia Kaunter Pelanggan Tesco Setia Alam yer". Aku yg masa tu berada cuma 2 meter jer dari kaunter pelanggan tu terus toleh and nampak la brother tu tgh pegang hphone aku......... Aku rasa mcm nak lompat2 and peluk jer seseorang........ Ye la nak peluk brother tu mesti tak boleh kan......... Tgh cakap ngan brother tu lagi aku dah sampai tersengih depan kaunter tu..... Brother tu tgk pelik pastu aku cakap la tu hphone aku yg dia tgh pegang tu...... Dia pun bagi la hphone tu..... Masa tu aku rasa mcm dapat pingat kebesaran jer...... Sengih tak ingat dunia. Mengeletar satu hal lagi...... Brother tu kata nape tak terus tanya kt kaunter jer....... Aku cakap la aku takut...... Brother tu senyum jer...... Pastu jadilah sessi soal jawap kejap.... Masa tu ada la beberapa orang kt keliling kitaorang tu.....

Aku : Sapa yang pulang kan ek?
Kakak kaunter 1: Adik hilang kt mana?
Aku : Dalam toilet......
Kakak kaunter 1: Sapa yang hantar hphone tu tadi? (dia tanya kawan2 keliling dia)
Brother : Tah la aku tgk dah ada......
Kakak kaunter 2: Tah....
Brother lain : Tah.....
Kakak Kaunter 1 : Cleaner kot dik....... Dia letak jer kt kaunter nie......
Kakak guard 1: Adik mmg nasib baik la..... Kalo orang niat tak baik tak kira la sapa, cleaner ke, customer ke mesti dah ambik terus jer tu..... Jgn kata hphone wallet ke duit ke lesap jer....... xde jumpa balik yer.......
(masa tu aku perasan aku cium hphone aku tu)
Aku : Tu la...... Alhamdulillah..... Rezeki saya lagi kot...... Terima kasih ek semua........
Brother lain : Ai terima kasih jer................

Aku pun sengih jer la n beredar dari kaunter tu......... Aku jalan jer aku terus peluk Yaya....... "Yaya jumpa balik hphone Faeza"....... nak nangis air mata tak kuar......... So kitaorang pun gerak la balik ke kereta..........

Masa tu tak terucap syukur aku....... Memang rezeki aku la hphone tu balik ke aku........ Aku nak sangat berterima kasih and peluk cium (kalo perempuan la) kt orang yang jumpa and baaaaaaaaaaaaaaik hati sangat / kindly enough utk return handphone tu ke kaunter tu....... Tapi aku tak tau sapa so aku bersyukur jer la........

Oh my lovely handphone Nokia 5800 Express Music........... muuuuuuuuuuuuuuuahhhhhhhhh



Jana

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...