Thursday, November 5, 2009

Precious collection

The most precious collection yang aku ada ialah hard disk aku yg mengandungi semua cerita Japanese and Korean baik Drama bersiri or Movie. Bayangkan bermula dgn h/disk yg bersaiz 80G, then another 80G still not enough to keep all my collection. Then h/disk laptop aku 40G tu aku kuarkan utk masukkan salah satu h/disk 80G dalam simpanan aku utk upgrade, then aku beli lagi another 160G. Last aku beli h/disk ialah 500G masa bulan 7 ke 8 ari tu. So boleh kata h/disk dlm simpanan aku berjumlah 860G. Itu tak masuk lagi series and movie yg aku dah burn dalam bentuk cd....... (masa tu dvd baru nak naik)...... so kalo orang lain precious collection dieorang maybe alat2 antik tapi bagi aku h/disk aku la barang paling berharga sekali...... Ye la harga h/disk bukan murah2 masa dulu, lagi la masa tu student jer....... Kalo nak dibanding harga h/disk dulu ngan skrg mmg jauh beza...... masa beli h/disk 80G tu dulu dah lebih kurang jer ngan harga h/disk aku skrg yg 500G tu........

Cuti 2 hari nie aku memulakan semula keje pirate tak bertauliah utk mendownload balik semula cerita bersiri yg masih kurang (ada series yg aku dah tgk tapi download episode awal and akhir jer, yg lain aku tgk online)......... Ye la pasni nak pindah, steamyx nak kene terminate so better download sekarang....... Dah guna broadband nanti tak tau leh download ke tidak..... Kene kalo broadband tu slow, berjanggut aku nk tunggu cerita tu siap download......... Skrg nie 1M pakai sorang2 so kalo download 600K punya cerita, satu hari leh abis.

Aku transfer jugak semua drama dalam h/disk 500G tu so senang aku nak tgk nanti..... Bawak satu h/disk jer tapi rasanya tak cukup utk tampung semua series tu so kene guna 160G jgk utk drama. H/disk yg 80G tu aku guna utk semua movie, anime, PV and manga. H/disk yg 40G pulak utk lagu-lagu dlm koleksi aku....... (lagu sahaja jer aku dah kene guna dekat 30G).............

Aku pun tak tau sampai bile minat aku nie dapat bertahan tapi at least dah slow down sikit la skrg nie...... Dah tak mcm dulu, demam aku kalo tak dapat download cerita.......... Hati tak tenang jer bile tau hari nie drama tu release tapi tak dapat nk tgk sbb tak leh download........

Masa duduk ngan family pak usu dulu takde masalah nak download, ye la ada wireless..... Masa tu cerita baru tayang kt Jepun mlm yer, pagi tu aku dah download dia punya RAW without subtitle sbb subtitles dia baru nak di buat oleh kumpulan2 tertentu yg mmg provide subtitles utk cerita Jepun (thanks to them). Tgk jer la cerita tu walaupun tak faham apa dia kata tp at least masih boleh faham jalan cerita....... Petang nnti soft subtitles keluar aku tgk balik cerita tu with subtitles. Pas tu dlm masa seminggu ada la group-groups fansub mcm SARS FANSUBS, Kioku, dll nie kuarkan cerita with hardsubb so aku repeat lagi tgk drama tu. Ha episode drama with hardsubb nie la yg aku simpan dlm h/disk. Leceh cikit tgk cerita soft sub nie sbb korang kene tgk movie tu using certain media player sahaja mcm BS Player, VL Player yg boleh support soft sub........ So mcm tu la yg berlaku tiap2 minggu sampai la episode tu habis....... Agak nasib baik jgk la sbb Japanese episode nie semua pendek2 dalam 6 to 12 episode jer...... Buat yg Korean punya drama majoriti semua 16 week and ada gak yg sampai 26 week. Mmmg haru la......

Lepas duduk sendiri menyewa, mmg masa tu sangap la......... Ye la tgh follow drama tu tp xleh nak download. sanggup balik weekend rumah pak usu abiskan masa 2 hari nak download cerita pastu bawak balik....... Masa tu mmg tension, mana nak cari wireless nak download cerita...... so stop kejap la jadi pirate nie....... tapi hati masih tak tenang...... Mana nak tenang kalo access website D addict tu tgk wiki drama yg keluar bln tu semua yer hero2 aku tp kene tahan jer sbb tak leh nak tgk...... Siap buat satu files yg listkan semua drama yg tgh tayang, belum tayang, akan di tayangkan so kalo dah ada internet nanti leh la mula download semula....... So bile dah keje kt Vads, tau yg streamyx ada offer murah for staff, subscribes 1M terus........ Masuk jer wireless kt rumah, dari title pirate biasa aku dah naik pangkat jadi captain kapal pirate...... Mmg besar la pangkat masa tu....... Masa tu download cerita tak ingat sampai roomates aku complain internet slow...... Mana tak slow kalo aku duk mendownload jer setiap saat....... Last2 aku wat port forwarding, barulah ok sikit........ Masa tu aku balas dendamla..... semua cerita yg dah tertinggal duk download sampai tak tertengok2 cerita nyer...... Tgk episode awal n akhir jer, episode yg tgh2 main skip sikit2........ Tapi ada kelebihan tunggu lama sikit dari tarikh cerita dah tayang nie sbb biasanya team fansub nie dah siap ngan hardsubb punya cerita so bile download boleh simpan terus.........

Tu la cerita "hantu jepun"(title aku pada orang yg addicted pada cerita jepun/korea nie) tapi aku rasa, aku dulu bukan setakat pernah jadi hantu jepun jer, aku pernah jadik jembalang, vampire, puntianak or whatever la yg dasyat2 pasal jepun nie....... Punya la addicted to japanese drama nie, satu jampi serapah pun tak berkesan kt aku. Bagi la ayat pelindung ke, kemenyan ke, ayam golek ke, telur ayam kampung ke semua tak jalan............ Mmg hard core punya la........ Sampai kalo suruh cerita pasal koleksi aku tu, sampai besok pun belum tentu aku abis cerita. Cerita nie best la, hero nie hensom la, cerita nie sedih la, hero nie berlakon cerita apa la semua aku leh cerita in details....... tapi skrg nie dah nak pencen kot...... Tunggu masa jer........ BUT all of that still and will continue to become my precious collection............hehehe..........

Jana..........

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...